неделя, 27 март 2016 г.

Радко Разташков


               


                       Казвам се Радко Разташков.Родил съм се преди 58години.И едва сега разбрах,

           че съм имал брат близнак.Сиамски близнак.

                Малко преди да почине майка ми,заболя от атерос склероза.И тогава в нея  се

отключиха някакви странни мисли и чувства.Казвам странни защото не можех да повярвам

 как един толкова уравновесен човек може да стане друг.В нея заживя някой,който аз не

 познавах,стана гневна,язвителна ,зла.Това ме плашеше.

От начало и се сърдех постоянно да ми повтаря,че аз не съм Радко,че някъде съм заминал,а

истинския Радко не иска да се върне.Постепенно разбрах,че това е дълбоко прикривано

чувство,което без да съзнава цял живот и е носило болка.Опитвах се с усмивка/която тя

считаше за подигравка/ да и обясня,че аз съм един -Радко и друг няма.Дори се налагаше да

викам/уж случайно/близки хора,да и обяснят,че този,който седи до нея е Радко,тоест аз.

Но тя упорито не искаше да приеме."Хайде-казваше-стига с вашите глупости - извикай Радко

и той ще се появи. Или,"Добре де,като толкова знаете, той как се казва-Радко -нали Радко

 Кога е роден"? Датите на раждане я объркваха защото съвпадаха".Но ти не си Радко.Добре

 кажи ми ти как се казваш и го извикай.Все трябва да дойде някога. Нали сме трима или

четирима с момчетата"?    Няма момчета,-сопвах се аз-само дмама сме,не запомни ли?

    И при еди такъв "спор",аз прозрях защо цял живот съм бил разпнат и никога не съм знаел

  точно кой съм.Защо ми се случват неща и лоши и приятни,но никога такива каквито се

 случват с нормалните хора.И за да разбера поне част от това,а  и за да помогна  на моята

  майка , реших,че трябва да разбера истината.Поне пред смъртта да си отиде по-

  спокойна  .Подозирах,че зад тия странни неща,които се случват с нея стои някаква тайна

  и не  болестта е причина,а  тя е само откключващ механизъм.

    Започнах да правя какви ли не врътки и маневри за да стигна до някакъв документ,кой-

  йто отразява моето раждане  а и на моя брат- също Радко.Отказваха ми от всякъде.Пращаха

  ме по разни институции,болници ,общини и нищо.Всичко беше унищожено.Това ме

  настървяваше още повече и с всеки изминал  ден аз бях все по убеден,че предчувствието

  ми,че лекарите,майка ми, аз и моя брат със същото име-Радко сме извършили нещо

  лошо,може би грях,който трябва да се крие до край.

      .В отчайващото невидение човек става упорит Понякога ,дори,се вманиачва и идеята

 му става фикс..Сетих се за един мой състудент,който цял живот работеше в архива и имаше

връзки на всякакви нива.Дори и в Светия Синод.По това време задължително бе да ни

впишат и в църковните книги.Моя приятел взе присърце неволята ми и след около месец

ми звънна.Срещнахме се и ми каза,че направил каквото можал.Не успял да стигне до края,

но- почти шепнейки- ми довери,че престарелия вече владика на нашия град знаел много по

въпроса."Неведоми са пътищата Господни-рекъл Владиката-,аз не мога да ти кажа нищо

освен това,че кръщелното на всяко новородено,живо или мъртво,се пазят в специален сейф

в болницата.Там и мишките не могат да го изядат."

    Благодарих на моя приятел и се втурнах към болницата.Там познавах една злобна сестра

истински цербер,през която минаваше всичката документация на болницата.Носеше се

 мълвата,че познава и черното под ноктите на всеки човек от градчето.Но аз пък знаех за

 нея,че за едно шише гроздова бе готова да продаде и майка си.За нещастие не бе на смяна,

 Но ми   дадоха телефона и.Звъннах и.По гласът си личеше,че вече бе погълнала половинка.

  Познавах я от запоите на млади години.Тя беше десетина-петнадесет години по голяма

 от нас,но участваше активно в мероприятията.Идваше заради едно момче,но след като то

  катастрофира и се уби,тя започна да пие.Гласът и бе меланхоличен и дълбок,сега стържеше

  като ламарина.

"Мога ли да се отбия за малко до теб"-попитах аз. "Ела!-рече сопнато-ламаринено-но нали

знаеш какво трябва да носиш.?"

      Картинката не беше много приятна.Едно сто и двасет килограмово туловище,излегнало

 се полуголо на дивана.

     "Знам какво ще искаш-дай първо да опъна!-по една случайност чух и видях всичко.Бях

стажантка.Нищо лошо не е станало.Никой не е виновен.Ако това не ти е достатъчно,още

 една грозданка и ....да ме..такова......"

   "Не е...не сега притеснено ми е,друг път първо ми разкажи"-и тя ми показа с поглед вратата

    Купих и не едно,а пет шишета...Знаех,че можеше да си го позволи и сама,но сега грееше

  от щастие...И ми заразказва с охота.

       Майка ми родила трудно.Сиамски близнаци."Ти и той. Бяхте много сладки.Прегърнати.

  Добре,че имало само две точки на свързаност.Но едната фатална .Единият трябвало да

 умре,за да остане жив другия."Тогава медицината не беше така развита-и аз почувствах

 капка човещина в нея.-Ако беше сега ,да сте живи и двамата.Пък знае ли човек кое е по-

 добре?...Майка ви трябваше да избере един от вас...Затова сега тя си го търси,нали,щото

 в нея си е останал жив?...Тя избра тебе,ревейки и стенейки...И после сигурно е съжаля-

 вала щото живите сме неблагодарници...Тя опъна една голяма глътка и нещо забълбу-

 ка и застърга в гърлото и-" И сега го търси и не знае ти ли си или той-Щото ви обича

и двамата.И не знае  кой е по-жив?...Ала тогава се е почувствала като убиец....Е с времето

се забравя. Но несъзнателно тя винаги го е носила в себе си. Един несъстоял се живот..

. Какво толкова? Важно е да сме обичани..Името все е Радко Разташков"...

    Нищо не казах на майка.Тя като по чудо оздравя.Умът и бе бистър и не се оплакваше от

 нищо.След месец внезапно почина.На устните и имаше някаква загадъчна усмивка.