събота, 27 май 2017 г.

Да бъдеш "никой".




                          Чаках на спирката автобуса си,когато към мен се приближи един двуметров

                     гигант,в клошарски дрехи,а в ръката си държеше задължителния дървен шиш

                     с който боде в контейнерите за плячка.Беше се приближил така недискретно

                     фамилиарно,/и миришеше на мечка/та си помислих,че или ще ми дръпне чан-

                     тата или ще ме наниже на шиша и ще ме изпекат някъде с другарчетата си.

                     Вместо това ми подаде мечешката си лапа и рече: " Да се запознаем,казвам се

                     "никой".При този неочакван обрат аз автоматично изстрелях: "Казвам се някой".

                      -Е,кое е по-добре да си никой или някой?-изхили се гръмогласно той.

                      -В днешния свят да си никой е май по лесно-отвърнах аз,като си надявах,че ще

                      се обиди и ще си тръгне.

                      Вместо това,той се разсмя още по гръмко ,извади бутилка водка и на две три нади-

                      гания я преполови.Очите му светнаха и той наистина ми заприлича на мечка.

                     -Виж какво,моето момче-продължи той, без да ме вижда,че аз постепенно се от-

                     далечявам,за да се отърва от него.

                      -Нищото е хаос,разруха,ентропия,разпад....а аз обичам да се разпадам,да изчез-

                     вам,да се скривам,да ме няма.Светът е в разпад,отива на майната си,и аз няма

                      да простя на вашия измислен господ,че ме е пръкнал на този свят.Щом него

                      го няма и мен ме няма.И не трябва да ме има.Кощунство е да си някой,да те

                    има,да си придаваш тежест и да мислиш,че си нещо.Трудно ви е знам,и ви съ-

                    чувствам,но вие сами сте си избрали ролята.Сега сте само обикновен чиновник,

                   мечтаете да станете началник.Ако не успеете ще сте нещастен, а ако успеете още

                  повече.

                      Я гледай ти,какъв самороден философ обикаля кофите

                        Усмихнах му се,но той вече ме беше приел/подушил/,защото и аз бях клошар

                     по душа.Вярно беше,че исках да се издигна в службата,ако не директор,то поне

                     налник ,там някакъв/тридесет години не стигаха ли?/ вярна служба.Но ,не, ни-

                    кой ме нямаше за човек.И колегите не ме поздравяваха.Страняха.
               
                     -Чуй какво,приятел,-рече свойски оня-ела с мен.Ще бъдеш нещастен,но свобо-

                     ден.Знаеш ли какво означава СВОБОДЕН? Сам,но верен на себе си.И аз бях

                     някой-Директор на Комбинат за цветни метали.Имах пари,жени,деца,щастие,

                     докато в един миг нещо се пречупи в мен и станах клошар.Загубих всичко,ходя

                      с маска,да не ме познаят,бягам от хората и те от мен,но съм щаслив,щото раз-

                      брах какво значи " уж" абстрактната дума СВОБОДА..Да не ти налага как и ка-

                       кво да правиш партийния секретар,как да угодиш на работниците,на които

                     даваш дребни трохи,как да не отрежеш плешивата глава на 22годишния наро-

                     ден представител,който ти казва "педераст" само защото не си назначил него-

                      вия човек .Хей,разбираш ли какво ти казвам:само педерастите и мошениците

                    имат място в тая държава.

                      - Да предположим,че си прав-вързах се аз-но сам и самотен можеш ли да

                      бъдеш свободен?

                     -Не напълно ,но повече от колкото ако си зависим.По-добре гладен,вместо да

                     храчат в душата ти.

                        -А щом си никой душа имаш ли-изпуснах автобуса си.

                        -Мисля,че тия,които са НИКОЙ носят повече душа от тия които са някой.

                     Не за друго,а защото някой няма време за глупости,а душата е глупост-нали.

                           И той пак се изхили гадно,така гадно ,че  ми се приска да го убия.

                       -Знам какво искаш-рече той-и аз го желая,но не е лесно,повярвай.

                     - Не,не е така- и понечих да побягна,сякаш в мене се надигна душата,ала спрях

                       и рекох:

                        -Ти си дявола,ти  си обсебен и изкушаваш хората,прок....В тоя миг почувствах,

                      че ми се завива свят и паднах на земята.Мамех себе си.


                                                                                         С.М.Аврелиев